product in de kijker: etixx voedingssupplement voor sporters

 

Recuperatie-shake met ‘framboos’ of ‘chocolade’ smaak 

Na een intensieve training of wedstrijd is het glycogeen (spiersuiker) uit onze spieren en lever verdwenen en zijn onze spieren vermoeid, wat de kans op beschadiging vergroot. RECOVERY SHAKE – een rijke mix van glucose, fructose, whey proteïne en vitaminen – vult snel de glycogeenvoorraden aan en zorgt voor het herstel van spierweefsel na het sporten. RECOVERY SHAKE wordt onmiddellijk na de inspanning gebruikt, op een moment dat de nutriëntenaanvoer naar de spieren zijn piek bereikt. Bovendien zorgt RECOVERY SHAKE ervoor dat de volgende training of wedstrijd in goede conditie kan aangevat worden. 

Samenstelling per 100 g poeder: 

Maltodextrine 44,09 g 
Whey proteïne isolaat 18,33 g 
Glucose 16,72 g 
Fructose 16,72 g 
Creatine monohydraat 300 mg 
Calcium (als carbonaat) 120 mg (15% ADH) 
Magnesium (als citraat) 50 mg (16,7% ADH) 
Vitamine C (ascorbinezuur) 25 mg (41,7% ADH) 
Coenzym Q10 10 mg 
Vitamine B3 (nicotinamide) 5 mg (27,8% ADH) 
Lactase 5 mg 
Lipase 5 mg 
Amylase 5 mg 
IJzer (als bisglycinaat) 2,1 mg (15% ADH) 
Vitamine B6 (pyridoxine HCL) 1,3 mg (65% ADH) 
Zwarte peper droog extract 0,8 mg 
Mangaan (als bisglycinaat) 0,525 mg (15% ADH) 
Vitamine B1 (thiamine HCL) 0,25 mg (17,9% ADH) 
Vitamine B2 (ribo– avine) 0,25 mg (15,625% ADH) 
Chroom (als aminozuurchelaat) 18,67 ¢g (15% ADH) 
Vitamine B12 (cyanocobalamine) 0,15 ¢g (15% ADH)

Aminozuur profiel: 
Alanine 5,0 % 
Arginine 2,1 % 
Aspartic acid 11,0 % 
Cystine 2,2 % 
Glutamic Acid 18,1 % 
Glycine 1,4 % 
Histidine 1,7 % 
Isoleucine* 6,4 % 
Leucine* 10,6 % 
Lysine 9,6 % 
Methionine 2,2 % 
Phenylalanine 3,0 % 
Proline 5,5 % 
Serine 4,6 % 
Threonine 6,7 % 
Tryptophan 1,4 % 
Tyrosine 2,6 % 
Valine* 5,9 % 
*= BCAA 

Eigenschappen (portie 100 g): 
Energie per portie: 387,7 Kcal / 1620.5 KJ 
Eiwitten per portie: 16,76 g 
Koolhydraten per portie: 79,67 g 
Vetten per portie: 0,22 g 

Verpakkingsvormen: 
1 sachet (unidose = 50g)
doos met 6 sachets
container van 1500 g 

Dosering: 
100 g poeder (oplossen in 500ml water/melk) na een intensieve training (7 schepjes = 100 g poeder) 
50 g poeder (oplossen in 500ml water/melk) na een onderhoudstraining

– See more at: http://www.etixx.be/index.php?ID=99&prod=16#sthash.mmJg2rB5.dp

zelfmedicatie: tien geboden

ZELFMEDICATIE: DE TIEN GEBODEN

Steeds meer Belgen doen aan zelfmedicatie, ze nemen geneesmiddelen op eigen initiatief, zonder advies van hun arts of apotheker. Maar hoe doeltreffender geneesmiddelen zijn, hoe groter hun potentieel gevaar is. Hoe kan je aan zelfmedicatie doen zonder risico’s te lopen?

22% van de voedingssupplementen wordt afgeleverd in de apotheek, dus 78% wordt aangekocht buiten de apotheek en dus zonder énige vorm van deskundig advies.

Zelfmedicatie is een gewoonte geworden als het om het verzorgen van kwaaltjes van voorbijgaande aard gaat. Het is geen luxe, in veel gevallen is het noodzakelijk. Voorwaarde is wel dat men weet wat men doet en dat men de gezondheid niet op het spel zet.

De tien geboden van zelfmedicatie.

1. Álle geneesmiddelen en voedingssupplementen kunnen voor incidenten en zelfs voor ongelukken zorgen als ze niet goed gebruikt worden. Onredelijke zelfmedicatie zonder kennis van zaken doet dat risico stijgen. Aarzel vooral niet om erover te praten met uw arts of uw apotheker.
2. Zelfmedicatie moet altijd beperkt zijn en van korte duur en het gebruik mag niet langer aanhouden dan vijf dagen. Bij het aanhouden of het verergeren van de symptomen en het optreden van bijkomende problemen moet de behandeling stopgezet worden en moet men een arts raadplegen.
3. Bij zelfmedicatie moet men zich strikt houden aan de gebruiksaanwijzing en moet men ook nagaan of het geneesmiddel nog niet vervallen is.
4. Vrouwen die zwanger zijn, vrouwen die borstvoeding geven, zuigelingen en kleine kindjes mogen nooit aan zelfmedicatie doen. 
5. Breng uw arts en apotheker áltijd op de hoogte van de geneesmiddelen en voedingssupplementen die u op eigen initiatief neemt.
6. Doe nooit aan zelfmedicatie bovenop een behandeling die voorgeschreven wordt door uw arts.
7. Alcohol kan een invloed hebben op de doeltreffendheid van bepaalde geneesmiddelen. Bovendien doet ‘drank’ het risico op ongevallen stijgen.
8. Geneesmiddelen die uw arts voorschrijft mogen niet achtergehouden worden om er later mee aan zelfmedicatie te doen.
9. Een geneesmiddel dat iemand veel goed deed, kan voor iemand anders geen enkel effect hebben of zelfs gevaarlijk zijn.
10. Geneesmiddelen moeten bewaard worden op een koele, donkere en droge plek en buiten het bereik van kinderen.

Zelfmedicatie is niet geschikt voor mensen die een chronische behandeling volgen en ook niet voor mensen met een fragiele gezondheid (zwangere vrouwen, mama’s die borstvoeding geven, baby’s en kleine kindjes).

Het nemen van geneesmiddelen én voedingssupplementen moet altijd met kennis van zaken gebeuren en liefst met het advies van uw apotheker of uw arts.

een klein voorbeeltje:

Het voedingssupplement Sint Janskruid is op zich niet schadelijk, maar bij een gelijktijdige therapie van Sint janskruid en een anti-conceptiepil zal Sint Janskruid ervoor zorgen dat uw anti-conceptiepil minder efficiënt zal werken met een mogelijke zwangerschap tot gevolg.

Bij dit voorbeeld zijn de gevolgen minder gewenst doch bij andere combinatie van voedingssupplementen en geneesmiddelen kunnen de gevolgen veel erger tot zelfs levensbedreigend zijn!

Uw arts is specialist in het stellen van een diagnose en het kiezen van een juiste behandelingswijze.

Uw apotheker is specialist op het vlak van wat er zal gebeuren met een door U ingenomen geneesmiddel/voedingssupplement in uw ziek/gezond lichaam en hoe geneesmiddelen/voedingssupplementen zullen interageren met elkaar  in uw ziek/gezond lichaam. Zijn advies is gratis, maak er dan ook zoveel als mogelijk gebruik van!

Apotheek Desrumaux-Debruyne BVBA

Stadhuisstraat 16 8301 Heist-aan-Zee

050/512251             info@apotheekdesrumauxheist.be

Bijgewerkt door Dr. Philippe Presles op 28/12/2009
Origineel artikel geschreven door Dr. Philippe Presles op 09/10/2007

Bronnen: Persconferentie Santéclair, 19 september 2007.

Stoppen met roken: tips voor mensen die hun goede voornemens wensen waar te maken!

Uw apotheker en uw huisarts steunen u zeker. Vraag naar hun advies!

Stoppen met roken

Het stoppen zelf is niet zo moeilijk, de echte opdracht zit hem in het volhouden. 
De beste strategie is uiteraard nooit nog een sigaret op te steken. Als u toch opnieuw een sigaret hebt opgestoken, denk dan niet dat u gefaald hebt. Pak de draad weer op en ga door met het niet-roken. Ga na waar u in de val bent gelopen en hoe u dit in het vervolg kunt vermijden. Geef echter niet op. Het allerbelangrijkste is gemotiveerd blijven. Let vooral op de voordelen die u ervaart, en wees trots op uzelf omdat u niet meer rookt. 
Tijdens de weken nadat u gestopt bent, zult u af en toe zin krijgen om te roken. Die trek, die slechts 3 tot 4 minuten duurt, moet u proberen te onderdrukken. 

• drink een glas water;
• eet een stuk fruit (best geen zoetigheid, als u niet wil verzwaren);
• gebruik kauwgom;
• adem diep in;
• concentreer u op iets, verander van kamer of van activiteit;
• bel naar een vriend(in).
Vermijd het gebruik van koffie.

Tips voor lastige situaties

Sociale situaties 
Sommige mensen zijn er zo gewoon aan geworden te roken tijdens losse gesprekken, op vergaderingen, op feestjes en cafébezoeken, dat het hen lastig valt die situaties niet-rokend door te komen. 

Negatieve stemmingen 
Rookt u wanneer u zich gespannen, verdrietig of teleurgesteld voelt? Dan moet u hier extra op uw hoede zijn. De kans dat de sigaret opnieuw zal lonken in een dergelijke stemming is heel reëel, vooral wanneer u op zo’n moment alleen thuis bent.

Alcohol 
Bij veel rokers gaan alcohol en tabak hand in hand. Het drinken van alcohol roept dan ook vaak de zin in een sigaret op.

Uitgesproken positieve stemming 
Sommige mensen grijpen dan weer naar tabak wanneer ze iets te vieren hebben, zoals een goede examenuitslag, een positieve uitslag van een medisch onderzoek of een uitgelaten stemming op een feest.

Behoefte aan stimulerend effect 
Misschien gebruikt u sigaretten om ’s morgens wakker te worden of wanneer u zich moet concentreren. U doet dan een beroep op de stimulerende eigenschap van nicotine, die ook opwekkend schijnt te zijn bij verveling of vermoeidheid.

Wees u bewust van de moeilijkheid 
Als u weet dat een situatie gevaren inhoudt, dan is dat al de helft van de oplossing. U bent dan immers dubbel op uw hoede.

Vermijd probleemsituaties 
Als u weet dat een bepaalde situatie zeer moeilijk zal zijn, en u kunt die situatie omzeilen, waarom zou u dat dan niet doen? Er is helemaal niets mis met het vermijden van een mogelijk probleem. U weet trouwens dat dit vermijden van beperkte duur is, want binnen enkele weken hebt u de rookbehoefte toch onder controle.

Doe iets anders 
Zit u met een slecht humeur thuis en knaagt de behoefte in een sigaret, blijf dan niet bij die negatieve pakken zitten, maar doe iets. Ga in de tuin werken, bezoek een vriend, of ga eens naar de bioscoop.

Denk uzelf rookvrij 
Wanneer u uzelf hoort denken ‘ah, op eentje zal het niet komen’ of ‘nu heb ik wel een sigaret verdiend’, dan moet u even de knop omdraaien. U hebt nood aan positieve gedachten. Denk bijvoorbeeld: ‘Ik heb geen sigaret nodig om me goed te voelen’ of ‘Ik rook nu al zoveel weken niet, dat zal ik volhouden’. Zoek zo zelf ook enkele positieve gedachten.

Beloon uzelf 
Wie zichzelf beloont, blijkt het langer vol te houden. Het niet-roken wordt er nog positiever door en het probleem verliest wat van zijn ernst. Een dergelijke beloning hoeft trouwens niet zo uitzonderlijk te zijn: geef uzelf een CD of een boek, of een nieuw kledingstuk of een flesje parfum. Of u kunt ook wat leuks doen: even naar de bioscoop, uit eten of eens een weekendje weg. Misschien kunt u er de gespaarde euro’s wel voor opzij leggen.
Plan die beloningen niet in een verre toekomst, maar mooi dicht bij. Of misschien bent u al blij met een complimentje. Kijk gerust in de spiegel met een trotse en blije blik, want wat u doet, verdient alle lof.

Continue controle op de kwaliteit van de geneesmiddelen, door apothekers!

In dit filmpje laat zien wat je belgische apotheker allemaal doet om de kwaliteit van je geneesmiddel hoog te houden.
Dit in schril contrast met de 96% illegale apotheken op het internet waarbij 50% van de aangekochte geneesmiddelen nepgeneesmiddelen zijn.
Koop je geneesmiddelen op het internet dan speel je russiche roulette met je gezondheid!