succes begint op je bord!

Dehydratatie tast je mentale prestaties en je geheugen aan, waardoor je moeilijk de leerstof kan verwerken. Deze effecten treden al heel snel op als je niet drinkt: na slechts drie à vier uur. Hou dus een fles water bij de hand en drink regelmatig – om de twintig minuten – enkele slokjes.
Eet de juiste voedingsmiddelen, maar overdrijf niet Eet bij voorkeur hartige producten, en dan vooral eiwitten en zetmeelhouders (maar vergeet ook groenten niet). Het traditionele bord pasta is ook goed, maar weg met zoetigheden ’s avonds, daar word je slaperig van.Slim snacken!

Tijd voor een pauze? Vergeet niet te drinken, een luchtje te scheppen en je batterijen op te laden. Enkele lekkere snacks: yoghurt, vers fruit, fruitcompote, graanrepen, ontbijtgranen, brood, gedroogd fruit, smoothies, vruchtensap…

Pas op voor cafeïne

Cafeïne verhoogt de waakzaamheid, maar zorgt er ook voor dat je moeilijker in slaap valt en minder goed slaapt. Cafeïneshots, cola en een thermos koffie zijn dus niet echt je ideale partners om het lang te rekken… En vergeet niet dat de examenperiode best lang is!

Structuur is belangrijk!

Een goed gestructureerde cursus maakt het studeren een pak makkelijker. En hetzelfde geldt voor je voeding. Eet elke dag drie maaltijden en een tussendoortje, zo verhoog je je slaagkansen!

De grote dag: vergeet niet te ontbijten 

Heb je honger als een paard? Dan is al dat studeren niks meer waard! Eet op de dag van je examen een evenwichtig ontbijt en je bent al een stap dichter bij een mooi resultaat. Dankzij koolhydraten, eiwitten, vitamine B en antioxidanten blijf je waakzaam en geconcentreerd. Vindt het examen pas in de namiddag plaats? Als je ontbijt, wordt je dag evenwichtiger en grijp je minder naar snacks.

Voor, tijdens en na 

Een examen is zoals een sportproef: zwaar en vermoeiend! Drink voldoende voor, tijdens en na het examen. Zo vermijd je dat je een droge keel krijgt tijdens een mondeling examen en blijf je de hele ochtend geconcentreerd tijdens een schriftelijk examen… Drinkpartijtjes met liters alcohol na het examen? Laat die maar achterwege, want zo verstoor je je ritme!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s