Hoe lang duurt het om een blikje cola weg te sporten?

foto bij artikel Hoe lang duurt het om een blikje cola weg te sporten?

Nieuws onder de loep

Een Amerikaanse studie toont dat wanneer jongeren te lezen krijgen hoe lang het duurt om de calorieën in gesuikerde frisdrank weg te sporten, ze er minder van drinken.

Waar komt dit nieuws vandaan?

Mensen onderschatten systematisch de calorieën die ze eten en drinken en ze overschatten de hoeveelheid calorieën die je verbrandt bij beweging. Omdat de hoge consumptie van gesuikerde frisdrank een van de redenen is waarom veel jongeren uit minder bedeelde groepen kampen met overgewicht en obesitas, deden Amerikaanse onderzoekers volgend experiment. In 6 supermarkten in een achtergestelde buurt in Baltimore, waar veel Afro-Amerikaanse jongeren shoppen, onderzochten ze in 2012-2013 de consumptie van gesuikerde frisdrank bij jongeren tussen 12 en 18 jaar. Vervolgens zetten ze opvallende borden bij de koelkasten en rekken met gesuikerde frisdrank met volgende boodschappen: Wist je dat 1 fles frisdrank 250 calorieën bevat? Wist je dat 1 fles frisdrank 16 koffielepels suiker bevat? Wist je dat je 50 minuten moet lopen of 5 mijl moet wandelen om de calorieën van 1 fles te verbranden?

De borden bleven 4 weken staan en in de 6 daaropvolgende weken werd het koopgedrag van de jongeren minutieus bijgehouden. De borden zorgden voor een duidelijke daling in de verkoop van gesuikerde frisdrank (tot 89% van de oorspronkelijke verkoop). Het aandeel van de verkoop van grote flessen verminderde van 55% tot 37%. Het effect bleef aanhouden in de 6 weken na het wegnemen van de informatieborden. In interviews die in de winkels gevoerd werden, bleek iets meer dan één derde de borden te hebben gezien. Daarvan had 95% de boodschap begrepen en zei 40% zijn koopgedrag te hebben aangepast.

De onderzoekers concluderen dat duidelijke informatie over de calorie-inhoud en wat die precies betekent, bijdraagt tot het bijsturen van de hoge gesuikerde frisdrank-consumptie van Afro-Amerikaanse jongeren.

Bron

(1) Bleich SN, Barry CL, Gary-Webb TL, Herring BJ. Reducing Sugar-Sweetened Beverage Consumption by Providing Caloric Information: How Black Adolescents Alter Their Purchases and Whether the Effects Persist. American Journal of Public Health. Published online October 16 2014

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

We leven in een omgeving die ons voortdurend aanzet tot eten en drinken. Reclamecampagnes en acties in supermarkten missen hun doel niet als het erom gaat mensen aan te zetten tot kopen. Voedingsetiketten geven wel het aantal calorieën weer, maar weinigen lezen die, laat staan dat ze begrijpen wat pakweg 250 calorieën betekent. De grote frisdrankverpakkingen die gangbaar zijn in de Verenigde Staten, zijn hier minder populair. Bij ons bevat een doorsnee colablikje 330 ml ofwel 139 calorieën. Om dat te verbranden, moet je ongeveer 20 minuten lopen tegen 9 km/u. Hoeveel energie je precies verbruikt met lopen, is weliswaar niet voor iedereen hetzelfde en wordt beïnvloed door lichaamsgewicht- en lengte, geslacht en leeftijd.

Of dergelijke informatie in supermarkten een groot effect heeft op het lichaamsgewicht op jongeren op langere termijn, kan deze studie niet aantonen. Enkel dat er een zeker effect is op korte termijn bij jongeren uit minder bedeelde groepen.

Conclusie

Door het equivalent van calorieën uit te drukken in fysieke activiteit gaan jongeren beter beseffen hoeveel calorieën ze wegdrinken met gesuikerde frisdrank.

Referenties

http://www.nhs.uk/news/2014/10October/Pages/Exercise-data-signs-could-cut-sugary-drink-intake.aspx

klokje bij datum van publicatie verschenen op 20/10/2014 | Cebam | bewerkt door Marleen Finoulst
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s