Kan te veel suiker chronische ontstekingen veroorzaken?

foto bij artikel Kan te veel suiker chronische ontstekingen veroorzaken?

Door u gekozen

Chronische ontsteking speelt een belangrijke rol in het ontstaan van welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten en diabetes. Sommige mensen beweren dat suikers chronische ontstekingen veroorzaken.

Wat is hierover geweten?

We krijgen veel vragen over de rol van suiker bij chronische ontstekingen (1). Recent heeft een groep wetenschappers van de Universiteit van Bonn verschillende studies die het verband tussen de inname van suikers en chronische ontsteking onderzochten onder de loep genomen (2). In 22 studies werd het verband tussen de glycemische index van de voeding en twee belangrijke onstekingsfactoren (interleukine 6 en CRP) gemeten. De doelgroep waren gezonde volwassenen of volwassenen met overgewicht en/of diabetes.

De glycemische index geeft weer hoe snel de bloedsuikerspiegel stijgt na het eten van een voedingsmiddel dat suikers bevat. Bij voedingsmiddelen met een hoge glycemische index worden de suikers zeer snel opgenomen in het bloed. Wit brood, witte pasta, suiker en producten met veel toegevoegde suikers zoals koekjes, suikerrijke snoep en frisdranken hebben een hoge glycemische index. Groenten, fruit en peulvruchten hebben een lage glycemische index (3).

De resultaten van de verschillende studies zijn niet eenduidig. Uit ongeveer de helft van de studies blijkt dat een voeding met een hoge glycemische index gepaard gaat met een stijging van de ontstekingsfactoren. Bij de andere studies is er geen verschil waar te nemen tussen een voeding met een lage of hoge glycemische index. Tussen een voeding met een lage glycemische index en ontsteking was er in geen enkele studie een verband.

Ook een andere groep wetenschappers die het verband onderzochten tussen voeding en chronische ontsteking komen tot deze vaststelling (4). Zij besluiten dat er nood is aan meer en beter opgezet onderzoek waarbij de effecten van de verschillende soorten suikers op chronische ontsteking onderzocht worden.

Bron

(1) http://www.gezondheidenwetenschap.be/onderwerpen

Hoe kunnen we dit interpreteren?

Er zijn aanwijzingen dat een voeding met een hoge glycemische index een invloed heeft op het ontstaan van chronische ontsteking, maar meer onderzoek is nodig om dit te bevestigen. Een voeding met een lage glycemische index heeft geen negatieve invloed op ontsteking.

Eet je volgens de actieve voedingsdriehoek, dan kies je voor een voeding rijk aan volkoren brood en graanproducten, peulvruchten, groenten en fruit. Deze voeding levert niet alleen de voedingsstoffen en bio-actieve stoffen nodig voor een goede gezondheid, maar is ook rijk aan voedingsmiddelen met een lage glycemische index.

Ook het beperken van je inname van toegevoegde suikers (met een hoge glycemische index) maakt deel uit van de actieve voedingsdriehoek. Toegevoegde suikers vind je terug in verwerkte producten onder de vorm van glucose, fructose en sucrose. Ook alle siropen, stropen en honing worden tot de toegevoegde suikers gerekend. Je neemt hiervan best niet meer dan 50 gram per dag in.

Conclusie

Er zijn aanwijzingen dat er een verband bestaat tussen een grote inname van toegevoegde suikers en chronische ontstekingen, maar hoe de vork aan de steel zit, is vandaag niet bekend. Zeker is dat een gezond voedingspatroon met een beperkte inname van toegevoegde suikers geen chronische ontsteking zal veroorzaken.

Referenties

(2) Buyken, A.E. e.a. (2014). Association between carbohydrate quality and inflammatory markers: systemic review of observational and interventional studies. American journal of clinical nutrition, vol. 99 no. 4, 813-833

(3) http://www.glycemicindex.com/

(4) Low-grade inflammation, diet composition and health: current research evidence and its translation. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/S0007114515002093 Published online: 31 July 2015

klokje bij datum van publicatie verschenen op 31/08/2015 | Cebam | geschreven door Nina Van Den Broecke, lector Voedings- en Dieetkunde
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s