Natuurlijk is geen synoniem van onschadelijk!

 

Opletten met voedingssupplementen en fytotherapie!

Sommige voedingssupplementen en plantaardige middelen kunnen leiden tot beschadiging van de lever en zelfs leverfalen en dood. Dat wordt bevestigd door een onderzoek in de VSA waaruit bleek dat op tien jaar tijd (2004-2013) het percentage leverletsels veroorzaakt door deze middelen van 7% naar 20% is gestegen.

Bron: Navarro et al. Liver injury from herbals and dietary supplements in the U.S. Drug-Induced Liver Injury Network. Hepatology, 2014

Commentaar van Stichting tegen Kanker

Natuurlijk is niet synoniem voor onschadelijk

Nog al te veel mensen zijn van mening dat het gebruik van voedingssupplementen en plantaardige producten (fytotherapie) absoluut ongevaarlijk is. In dit onderzoek werd de mogelijke leverbeschadiging door dergelijke middelen in kaart gebracht. Dergelijke producten die voor bodybuilding worden gebruikt veroorzaken vooral langdurige geelzucht maar het zijn de middelen die voor andere doeleinden worden aangewend die soms de meest ernstige leveraantastingen teweegbrengen met soms noodzaak tot levertransplantatie of zelfs overlijden tot gevolg. Dat deed zich vooral voor bij vrouwen van middelbare leeftijd. Voedings- en plantensupplementen bleken verantwoordelijk voor 13% van de gevallen van levertransplantatie, terwijl slechts 3% ervan een gevolg waren van het gebruik van klassieke geneesmiddelen.

Bijwerkingen en interacties

We mogen ook niet vergeten dat vrij verkrijgbare supplementen ook andere schade kunnen toebrengen. Denken we maar aan bepaalde Chinese kruiden (Aristolochia) die leidden tot nierbeschadiging. Sommige mensen overleden hierdoor en sommige andere kregen later nierkanker (urotheelcarcinoom). En bepaalde supplementen kunnen ook interacties veroorzaken met andere behandelingen (zoals ook chemotherapie en radiotherapie). Daardoor kan een klassieke behandeling minder goed of net te sterk gaan inwerken.  Een voorbeeld is Sint-Janskruid (Hypericum) dat een licht antidepressief effect heeft, en dat de werking van een hele reeks geneesmiddelen (sommige chemotherapiemiddelen, bloedverdunners, hartmedicatie, kalmeringsmiddelen, hormonen,…) kan verstoren.

Maak een lijstje

Gebruik nooit op eigen houtje een voedingssupplement (ook vitamines, mineralen,…) of plantaardig supplement. Vraag steeds eerst advies aan uw arts. Dat geldt des te meer als u een behandeling volgt, zeker tegen kanker. Indien u al bepaalde middelen gebruikt, maak een lijstje van alle producten (zowel natuurlijke als klassieke geneesmiddelen) en leg dat voor aan elke arts bij wie u op consult komt.

Koop deze producten bij een gezondheidsspecialist zoals een apotheker!

Het gezegde “Baat het niet, schaadt het niet” is hier zeker NIET van tel!!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s